Przeglądając i analizując setki profili ośrodków szkolenia kierowców na facebooku, instagramie oraz w google (czyli stron www), doszliśmy do wniosków, którymi będziemy dzielić się z wami z kilku artykułach. Na początku usystematyzujemy pojęcia, następnie przejdziemy do ZATRWAŻAJĄCEJ analizy poziomu jakości przekazywanych treści, zdjęć, błędów logicznych a na końcu udzielimy wskazówek jak poprawić ogólną funkcjonalność i uniknąć kompromitujących wpadek w przyszłości.
Możemy podzielić profile szkół jazdy na dwie główne kategorie:
Fanpage firmowy (fani)
To podstawowe narzędzie do promocji, reklamy firmy, dokumentowania „życia” OSK i sygnalizowania ważnych zmian organizacyjnyjnych oraz przepisów prawa, które często są aktualizowane poprzez gąszcz ustaw i rozporządzeń. Zasady działania i obsługi fanpage wpisują się doskonale w działanie firm z branży szkolenia kierowców, jednakże na przestrzeni lat zmieniły się zasięgi fizyczne, które pozwalają docierać do osób zainteresowanych (przyszłych oraz obecnych kursantów). Zasięg ten stanął obecnie na około 20 procentach (taki procent klientów, który polubili Twoją stronę na facebooku może zobaczyć udostępnionego właśnie posta), co jest celową polityką facebooka.
Rozwiązaniem jest zakup spersonalizowanych reklam bezpośrednio z poziomu fanpage. Można zlecić obsługę zewnętrzej firmie, jednak sugerujemy aby poświęcic paręnaście minut na naukę i podpięcie swojej karty kredytowej co powinno pomóc uniknąć dodatkowych kosztów obsługi przez agencję reklamową. Dzięki temu będziemy mieć większą kontrolę na reklamami i wydatkami z nimi związanymi. Dodatkowym atutem reklam na facebookowym fanpage jest ich niski koszt (w porównaniu z reklamami Ads Google – napiszemy o tym w innym artykule) oraz precyzyjne dostosowanie docelowego klienta ze względu na jego wiek, płeć, lokalizację oraz zainteresowania.
Płatnego sponsorowania postów trzeba się jakiś czas uczyć, facebook również sam się uczy i z biegiem czaseu podsuwa nam coraz lepsze rozwiązania. Taki sposób pozwala nam docierać nie tylko do całej społeczności skupiającej się wokół naszego fanpage ale również osób, które są zainteresowane tematem (kursem na prawo jazdy) ale jeszcze nie polubiły naszej strony.
Profil prywatny (znajomi).
Do tej pory uważamy, że decyzja o założeniu profilu OSK przekształcając nasze prywatne konto (czyli zamiast imienia i nazwiska wpisujemy nazwę szkoły) lub założenie takiego konta od podstaw wynika raczej z niewiedzy użytkownika niż z logicznych pobudek. Konto prywatne NIE jest przystosowane do prowadzenia integracji z klientami, nie możemy też zwiększyć zasięgu docierania do przyszłych kursantów nie będących naszymi znajomymi. Jedynym pozytywnym aspektem wydaje się dotarcie ze swoimi postami do 100 % osbób z grona. Kolejnymi uciążliwymi ograniczeniami są ukryte, nieintuicyjne miejsca na nasze dane teleadresowe oraz blokada przyjmowania nowych znajomych po przekroczeniu ich liczby 5000. Do tego wszystkiego facebook systematycznie utrudnia korzystania z kont prywatnych do celów marketingowych (można zostać zawieszonym za działania wydające się prawidłowymi, np zbyt intensywne zapraszanie nowych znajomych) oraz ogranicza ich funkcje.
Oto pierwsza tajemnica wiary naszej akademii reklamy dla OSK – Konta prywatne są dla osób, które są lub będą waszymi klientami, Wy aby skutecznie wykorzystać w pełni możliwości promocji poprzez facebooka MUSICIE mieć lub jak najszybciej założyć fanpage firmowy. Dajcie znać w komentarzach czy powinien również powstać artykuł o samym zakładaniu konta.
Messenger (fani i znajomi)
Natychmiastowa komunikacja z fanami i znajomymi jest bardzo ważna do budowania relacji. Skupiając się na fanpage firmowym – facebook pomaga nam utrzymywać tą więź poprzez moduł messengera. Najlepiej używać dedykowanej aplikacji na smartfona o nazwie „Menedżer stron” i mieć z niej aktywne powiadomienia.
Jeżeli nasze konto już jest podpięte w smartfonie, który zawsze mamy przy sobie sprawa jest ułatwiona, powiadomienia przychodzą na bieżąco. Jeżeli używamy tylko przeglądarki desktopowej nie będziemy mieli możliwości szybkiej reakcji na wiadomości od naszych potencjalnych kursantów.
Dlaczego to jest ważne? Facebook zmusza nas niejako do takich ekspresowych interakcji poprzez ustanowienie rankingu czasu odpisywania, który zamieszcza na naszych fanpage. Można uzyskać status rankingu „odpowiada natychmiastowo” co jest pożądanym efektem i stawia naszą firmie w jasnym świetle lub niechlubne „odpowiada w ciągu paru godzin” a nawet „odpowiada w ciągu doby” – klient w takiej sytuacji prawdopodobnie w ogóle odpuści kontakt z tak ociągającą się firmą (pomyśli, że nie będzie szanowany jego czas i pieniądze).
Druga tajemnica wiary. Aby skutecznie komunikować i integrować się z klientem, naszym obowiązkiem jest posiadanie dedykowanej aplikacji na smartfona „Menedżer stron” z aktywnymi powiadomieniami oraz natychmiastowe odpisywanie na wszelkie pytania z jej poziomu.