1 lipca 2024 roku w Warszawie uruchomiono pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu (SCT). Obejmuje ona centralne rejony stolicy, zajmując powierzchnię około 37 km², co stanowi 7% całego miasta. Strefa ta obejmuje głównie Śródmieście oraz fragmenty okolicznych dzielnic.
Granice Strefy Czystego Transportu
Granice SCT wyznaczają:
- aleja Prymasa Tysiąclecia (od Alej Jerozolimskich do linii kolejowej nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej),
- linie kolejowe nr 20, 501, 9 i 7 (od ul. Czorsztyńskiej przez stacje i przystanki kolejowe: Warszawa Koło, Warszawa Powązki, Warszawa Gdańska, Warszawa Zoo, Warszawa Targówek do ul. Wiatracznej),
- ulica Wiatraczna,
- aleja Stanów Zjednoczonych,
- Most Łazienkowski,
- aleja Armii Ludowej,
- ulica Wawelska,
- ulica Kopińska (od ul. Wawelskiej do ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”),
- ulica ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”,
- Aleje Jerozolimskie (od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia).
Ulice te znajdują się poza SCT.
Wymogi i Etapy Wdrażania SCT
Strefa Czystego Transportu będzie wprowadzana stopniowo. Od 1 lipca 2024 roku obowiązują następujące zasady:
Etap 1 (od lipca 2024 r.):
- Pojazdy benzynowe (w tym LPG) muszą spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowane po 1997 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) muszą spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowane po 2005 r.
Etap 2 (od stycznia 2026 r.):
- Pojazdy benzynowe muszą spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowane po 2000 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla muszą spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowane po 2009 r.
Etap 3 (od stycznia 2028 r.):
- Pojazdy benzynowe muszą spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowane po 2005 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla muszą spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowane po 2014 r.
Etap 4 (od stycznia 2030 r.):
- Pojazdy benzynowe muszą spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowane po 2009 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla muszą spełniać normę Euro 6dT lub być wyprodukowane po 2017 r.
Etap 5 (od stycznia 2032 r.):
- Pojazdy benzynowe muszą spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowane po 2014 r.
- Pojazdy z silnikiem Diesla muszą spełniać normę Euro 6d lub być wyprodukowane po 2020 r.
Czy Naklejka Jest Konieczna?
Zakaz wjazdu do SCT dotyczy pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin. W pierwszym etapie większość pojazdów spełnia wymogi i nie potrzebuje nalepki. Naklejkę muszą uzyskać właściciele pojazdów niespełniających norm, ale objętych wyjątkami.
Kto Potrzebuje Naklejki?
Nalepkę muszą uzyskać:
- Mieszkańcy Warszawy zameldowani na pobyt stały lub czasowy, płacący podatki w Warszawie.
- Osoby prawne z siedzibą w Warszawie, płacące tam podatki.
- Seniorzy powyżej 70. roku życia, właściciele pojazdów przed 31 grudnia 2023 r.
- Właściciele pojazdów zabytkowych, historycznych oraz specjalnych (np. pomoc drogowa, karawan).
- Osoby udające się do SCT w przypadkach losowych (np. dojazd do szpitala).
Jak Uzyskać Nalepkę?
Wnioski o nalepki można składać online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl lub osobiście w punkcie przy ul. Chmielnej 124. Opłata wynosi 5 zł. Nalepka musi być umieszczona na przedniej szybie pojazdu.
Kontrole i Kary
Przestrzeganie zasad SCT będzie monitorowane przez straż miejską, która będzie miała dostęp do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Za złamanie przepisów grozi kara do 500 zł.
Warszawska Strefa Czystego Transportu jest krokiem w stronę poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska. Mieszkańcy oraz osoby odwiedzające stolicę muszą dostosować się do nowych regulacji, aby wspólnie dbać o zdrowie i środowisko.