Kierowcy Pod Stałym Nadzorem: Unia Europejska Wprowadza Obowiązkowy System ADDW!

Unia Europejska szykuje nową inicjatywę mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, wprowadzając system stałego monitorowania kierowców znany jako Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). System ten będzie stale obserwował kierowcę i reagował na wszelkie oznaki jego rozproszenia.

Co dokładnie oznacza rozproszenie według ETSC?

Zgodnie z informacjami Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), rozproszenie odnosi się przede wszystkim do sytuacji, w których kierowca skupia się na czymś innym niż droga, np. na telefonie komórkowym, lub gdy jego wzrok jest skierowany na obszar zakrywany przez kolana i stopy. ETSC podkreśla, że nawet dwusekundowe oderwanie wzroku od drogi znacznie zwiększa ryzyko wypadku lub kolizji.

Problem z używaniem telefonów podczas jazdy

Kierowcy, którzy regularnie korzystają z telefonów podczas jazdy, stwarzają duże zagrożenie. Według najnowszych raportów policyjnych, liczba kierowców łamiących przepisy dotyczące używania telefonów rośnie w całej Europie. Problem ten dotyczy również zawodowych kierowców, takich jak taksówkarze, kierowcy autobusów czy motorniczowie tramwajów.

Jak działa system ADDW?

System ADDW aktywuje się automatycznie po przekroczeniu prędkości 20 km/h. Po rozpoczęciu jazdy i osiągnięciu tej prędkości, system szybko się kalibruje i rozpoczyna monitorowanie kierowcy za pomocą kamer umieszczonych w trzech różnych miejscach pojazdu. Jeśli system wykryje rozproszenie uwagi kierowcy, wyemituje sygnał ostrzegawczy.

Na przykład, gdy pojazd jedzie z prędkością 50 km/h lub więcej, a kierowca patrzy w niewłaściwe miejsce przez ponad 3,5 sekundy, lub gdy prędkość wynosi od 20 km/h do 50 km/h, a kierowca nie skupia się na drodze przez ponad 6 sekund, ADDW wyda ostrzeżenie. Sygnały ostrzegawcze mogą obejmować sygnały wizualne na desce rozdzielczej, dźwięki alarmowe oraz sygnały haptyczne, takie jak wibracje kierownicy lub fotela. Alarmy te wyłączą się dopiero, gdy kierowca ponownie skupi się na drodze.

Obowiązkowe wyposażenie samochodów w system ADDW

Zgodnie z decyzjami Unii Europejskiej, system ADDW stanie się obowiązkowy we wszystkich nowych modelach samochodów homologowanych do ruchu drogowego od 7 lipca 2024 roku. Oznacza to, że wszystkie samochody, które wejdą na rynek po tej dacie, będą musiały być wyposażone w ADDW. Ponadto, od 7 lipca 2026 roku, wszystkie nowe samochody sprzedawane w salonach będą musiały mieć zainstalowany system ADDW, nawet jeśli ich premiera miała miejsce przed lipcem 2024 roku.

Zostaw Komentarz

Szybki kontakt!
+
Wyślij!