Egzamin na prawo jazdy w Ciechanowie, województwo mazowieckie, stał się niezwykle trudny do zdania. Krzysztof Piechna, egzaminator z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego (WORD), znany jako „pogromca z Ciechanowa”, oblewa około 97% kursantów.
Egzaminator i Jego Historia
Krzysztof Piechna, członek związku zawodowego Solidarność ’80 egzaminatorów, został wcześniej zwolniony dyscyplinarnie, lecz sąd nakazał jego przywrócenie do pracy. Solidarność ’80 informowała, że dyrektor nie miał prawa go zwolnić bez zgody związku. Piechna twierdzi, że niska zdawalność wynika z częstszego egzaminowania kandydatów na prawo jazdy na ciężarówki. Radosław Banaszkiewicz, przewodniczący Solidarności ’80, stwierdził, że Piechna po prostu dokładnie wykonuje swoją pracę.
Statystyki i Kontrowersje
Według portalu egzaminatorzyword.pl, w styczniu u Piechny zdało 6,19% kursantów, w lutym 3,19%, a w marcu 3,49%. Dla porównania, średnia zdawalność w WORD Ciechanów to 30-40%. Instruktorzy narzekają, że problem egzaminatora jest znany od dawna, ale obietnice poprawy nie przyniosły rezultatów.
Bezradność WORD i Urzędu Marszałkowskiego
Władze WORD oraz Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego są bezradne wobec sytuacji. Marta Milewska, rzeczniczka urzędu, poinformowała, że przeprowadzono rozmowę z dyrektorem ośrodka i sformułowano zalecenia dotyczące sposobu egzaminowania przez Piechnę. Obecne przepisy nie pozwalają jednak wpłynąć na sposób egzaminowania.
Eksperci o „Błędzie Systemu”
Marek Dworak, ekspert brd24, ocenił, że sytuacja w Ciechanowie to „błąd systemu”. Według niego, problemem jest brak przepisów umożliwiających kontrolę nad egzaminatorami, którzy oblewają dużą liczbę kursantów. Dworak stwierdził, że tacy egzaminatorzy mogą oblać każdego, nawet doświadczonego kierowcę.
Podsumowanie
Egzamin na prawo jazdy w Ciechanowie jest obecnie jednym z najtrudniejszych do zdania w Polsce. Pomimo obietnic poprawy i zainteresowania ze strony władz, sytuacja nie ulega zmianie. Kursanci muszą stawić czoła egzaminatorowi, który oblewa niemal wszystkich, co stawia pod znakiem zapytania sprawiedliwość i skuteczność systemu egzaminacyjnego.