Polski rząd pracuje nad nowymi przepisami, które pozwolą młodym ludziom zdobyć prawo jazdy już w wieku 17 lat. Zmiana ta, będąca odpowiedzią na unijną dyrektywę z marca 2023 roku, ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych do 2050 roku. Chociaż zmiany te mogą być korzystne dla młodych kierowców, będą one wiązały się z pewnymi ograniczeniami, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka na drogach.
Warunki Uzyskania Prawa Jazdy Przed 18. Urodzinami
Zgodnie z projektem przedstawionym przez Ministerstwo Infrastruktury, 17-latkowie będą mogli ubiegać się o prawo jazdy kategorii B, C i C1, jednakże tylko za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych. Dodatkowo, do osiągnięcia pełnoletności, młody kierowca będzie musiał prowadzić pojazd w towarzystwie osoby dorosłej, posiadającej prawo jazdy od dłuższego czasu. Wiceminister infrastruktury, Stanisław Bukowiec, podkreślił, że przepisy te mają lepiej przygotować młodych ludzi do samodzielnego korzystania z dróg.
Ograniczenia i Środki Bezpieczeństwa
Wprowadzenie prawa jazdy od 17. roku życia nie oznacza jednak pełnej swobody na drodze. Jednym z kluczowych ograniczeń będzie bezwzględny wymóg trzeźwości, czyli 0,0 promila alkoholu we krwi. Ponadto, młodzi kierowcy będą mogli prowadzić jedynie pojazdy o maksymalnej mocy 70 kW, co odpowiada około 95 koni mechanicznych. Ma to na celu ograniczenie ryzyka wynikającego z brawurowej jazdy, która, według statystyk policyjnych, jest częstą przyczyną wypadków w tej grupie wiekowej.
Statystyki Wypadków i Wnioski
Według danych Policji, kierowcy w wieku 18-24 lata są najbardziej narażeni na udział w wypadkach drogowych. W 2023 roku byli oni sprawcami 2 898 wypadków, w których zginęło 275 osób, a 3 664 zostały ranne. Główną przyczyną tych wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, co stanowiło 35,8% wszystkich zdarzeń. Wprowadzenie nowych przepisów ma na celu zmniejszenie tych liczb poprzez stopniowe wdrażanie młodych kierowców do samodzielnej jazdy.
Opinia Eksperta
Kamil Pawłowski, szef działu Technika rolnicza, skomentował planowane zmiany, zauważając, że wprowadzenie obowiązku jazdy z dorosłym opiekunem oraz ograniczenie mocy pojazdu do 95 KM to kroki w dobrą stronę. Jego zdaniem, mogą one pomóc w utemperowaniu młodych kierowców, którzy często zbyt pewnie czują się za kierownicą. Pawłowski podkreślił również, że młodzi kierowcy będą mieli dostęp do szerokiej gamy pojazdów, które, choć nie są zbyt dynamiczne, mogą pozwolić na naukę bezpiecznej jazdy.
Nowe przepisy dotyczące uzyskania prawa jazdy przez 17-latków mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez wprowadzenie dodatkowych ograniczeń i stopniowe wdrażanie młodych kierowców do samodzielnej jazdy. Czy te zmiany faktycznie przyczynią się do zmniejszenia liczby wypadków? Czas pokaże, ale kierunek, w którym zmierza rząd, wydaje się obiecujący.