Rewolucja w konfiskacie samochodów pijanym kierowcom: Nowe przepisy wchodzą w życie, ale z pewnymi zmianami!

Nowe przepisy dotyczące konfiskaty samochodów w przypadku kierowania po spożyciu alkoholu zbliżają się coraz bardziej. Sejm, czyli niższa izba polskiego parlamentu, przegłosował pewne zmiany w ustawie, które łagodzą nieco zasady konfiskaty. Jednak aby te zmiany mogły wejść w życie, konieczna jest jeszcze decyzja Senatu, czyli wyższej izby parlamentu. Przewiduje się, że przepisy mówiące o konfiskacie samochodów w przypadku nietrzeźwych kierowców zaczną obowiązywać od 14 marca 2024 roku. Istnieje jednak możliwość, że zostaną one nieco złagodzone w porównaniu do pierwotnej wersji.

Początkowo przewidywano, że samochód będzie musiał być obligatoryjnie odebrany osobie, która ma we krwi więcej niż 1,5 promila alkoholu lub spowoduje wypadek mając powyżej 0,5 promila alkoholu (w stanie nietrzeźwości). Teraz jednak, zgodnie z nowelizacją ustawy, która została przegłosowana w Sejmie 7 lipca 2023 roku, ten zapis uległ pewnym zmianom. Teraz kierowca, który spowoduje wypadek mając do 1 promila alkoholu we krwi, może mieć odebrany samochód, ale nie jest to już obowiązkowe. O tym, czy pojazd zostanie przekazany na rzecz Skarbu Państwa, zdecyduje sąd. Natomiast kierowca, który spowoduje wypadek mając więcej niż 1 promil alkoholu we krwi, będzie miał swój samochód odebrany obligatoryjnie.

Zgodnie z przepisami przyjętymi przez Sejm, samochód będzie konfiskowany tylko w przypadku, gdy należy do sprawcy przestępstwa. Jeśli samochód jest własnością innej osoby, służbowym, leasingowanym lub wynajmowanym, sąd zdecyduje o konieczności wypłaty nawiązki, która będzie równa wartości pojazdu. To samo dotyczy sytuacji, gdy samochód ma więcej niż jednego właściciela. W przypadku złapania nietrzeźwego kierowcy, kara wyniesie wartość samochodu, co oznacza, że kara nie ulegnie zmniejszeniu. Ponadto, fakt, że pojazd został uszkodzony w czasie wypadku, nie będzie miał znaczenia. Pijany kierowca zostanie obciążony wartością pojazdu przed wypadkiem, a nie jego wraku.

Natomiast kierowcy ciężarówek nie będą mieli swoich pojazdów odebranych ani nie będą musieli płacić za ich wartość. Zamiast tego, będą musieli wpłacić kwotę od 5 tysięcy do nawet 100 tysięcy złotych na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.

Teraz dokument trafi do Senatu i niezależnie od tego, czy opisane zmiany zostaną przyjęte, czy nie – przepisy wejdą w życie 14 marca 2024 roku.

Zostaw Komentarz

Szybki kontakt!
+
Wyślij!