Kraków ostrzega przed zakupem starych diesli, wprowadza Strefę Czystego Transportu

Kraków, jedno z największych miast w Polsce, szykuje się do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT), która ma na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie wpływu szkodliwych emisji ze spalinowych pojazdów. To ogłoszenie ma zdecydowanie wpłynąć na rynek używanych samochodów, szczególnie tych z silnikami Diesla. Warto więc przyjrzeć się, co to oznacza dla przyszłych nabywców i właścicieli pojazdów.

Kraków jako lider na polskim rynku SCT

Kraków stoi na czele polskich miast, które podejmują kroki w celu poprawy jakości powietrza poprzez ograniczenie ruchu samochodów spalinowych. Pierwszy etap SCT ma wejść w życie już 1 lipca 2024 roku, co oznacza, że pojazdy z silnikami Diesla, które nie spełniają określonych norm emisji, nie będą miały dostępu do obszaru miasta, z pewnymi wyjątkami, takimi jak obwodnica autostradowa i drogi ekspresowe.

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu to obszar, na którym obowiązują restrykcyjne normy dotyczące emisji spalin. Oznacza to, że pojazdy muszą spełniać określone kryteria, aby móc wjechać w wyznaczone obszary miasta. Kluczowe kryteria to data rejestracji i rocznik produkcji pojazdu.

Pierwszy etap SCT będzie obowiązywać do 30 lipca 2026 roku, a surowe ograniczenia dotkną głównie bardzo stare pojazdy, mające około 30 lat. Według badań przeprowadzonych przez krakowski magistrat, tylko 2 procent aut zostanie wykluczonych z ruchu na początku, a głównym celem jest eliminacja najbardziej szkodliwych dieselów bez zaawansowanych technologii oczyszczania spalin.

Kiedy warto kupować stary diesel?

Warto zastanowić się, czy warto inwestować w starszy samochód z silnikiem Diesla, zwłaszcza jeśli planujemy korzystać z niego w Krakowie lub innym dużym polskim mieście, które wprowadzi podobne restrykcje w przyszłości, takie jak Warszawa, Katowice i Wrocław. Po 1 marca 2023 roku samochody muszą spełniać wyższe wymogi, co oznacza, że starsze pojazdy mogą stracić na wartości, a ich użytkowanie w strefach czystego transportu stanie się utrudnione.

Wyjątki od zasad SCT

Zgodnie z uchwałą dotyczącą SCT, istnieje kilka wyjątków od restrykcyjnych wymogów. Nie dotyczą one motocykli, pojazdów historycznych z żółtymi tablicami rejestracyjnymi, pojazdów specjalnych, takich jak transport medyczny i sanitarny, pojazdów zarejestrowanych przed 1 marca 2023 roku, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat, oraz pojazdów osób niepełnosprawnych oznaczonych odpowiednimi znakami.

Podsumowanie

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie i plany innych dużych polskich miast stanowią istotny krok w kierunku poprawy jakości powietrza i ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Dla przyszłych nabywców samochodów z silnikami Diesla starszymi niż rok produkcji 2009, może to oznaczać utrudnienia w korzystaniu z tych pojazdów w mieście. Dlatego warto rozważyć alternatywy, takie jak pojazdy benzynowe, które w przypadku Krakowa nie podlegają tak restrykcyjnym normom.

Jednakże warto pamiętać, że to tylko pierwszy krok, a w przyszłości można oczekiwać dalszych działań mających na celu poprawę jakości powietrza w polskich miastach. Warto być na bieżąco z informacjami i dostosować swoje wybory zakupowe do zmieniających się regulacji dotyczących transportu.

Zostaw Komentarz

Szybki kontakt!
+
Wyślij!