Nowe przepisy dotyczące tachografów: surowe kary dla przewoźników w całej UE

Od 1 marca 2025 roku zaczęły obowiązywać kary za brak nowoczesnych tachografów w ciężarówkach. Okres przejściowy dobiegł końca, a pierwsze konsekwencje już stały się faktem. Jednym z pierwszych ukaranych był kierowca we Włoszech, który otrzymał grzywnę w wysokości 866 euro (około 3600 zł), a także stracił prawo jazdy na czas od 15 do 90 dni. Podobne konsekwencje mogą spotkać przewoźników w całej Unii Europejskiej, a także w Szwajcarii, Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.

Pierwsze kary we Włoszech

Włoska policja w regionie Puglia (okolice Bari) przeprowadziła kontrolę bułgarskiej ciężarówki pierwszego dnia obowiązywania nowych regulacji. Okazało się, że pojazd nie był wyposażony w nowoczesny tachograf drugiej generacji, co skutkowało nałożeniem minimalnej kary w wysokości 866 euro. W przypadku poważniejszych naruszeń kara może wzrosnąć nawet do 3464 euro (około 14 500 zł). Dodatkowo, władze zatrzymały prawo jazdy kierowcy i skierowały sprawę do sądu, który zdecyduje o okresie jego zawieszenia na czas od 15 do 90 dni.

Kary w Polsce i innych krajach UE

W Polsce brak wymaganego tachografu wiąże się z karą w wysokości 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Wysokość kar w innych krajach UE może się różnić, w zależności od obowiązujących przepisów. Warto podkreślić, że przewoźnicy muszą dostosować swoje pojazdy do nowych wymagań, aby uniknąć dotkliwych konsekwencji finansowych i prawnych.

Harmonogram wymiany tachografów

Przewoźnicy muszą pamiętać o obowiązujących terminach wymiany tachografów na nowoczesne urządzenia drugiej generacji:

  • Do 31 grudnia 2024 r. (z okresem przejściowym do 28 lutego 2025 r.) – wszystkie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, wyposażone w tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą być doposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Dotyczy to pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 r., które wykonują transport międzynarodowy.
  • Do 21 sierpnia 2025 r. – obowiązek wymiany tachografów obejmie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, zarejestrowane między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 r., które posiadają tachografy pierwszej generacji.
  • Do 1 lipca 2026 r. – nowe tachografy muszą być zamontowane w pojazdach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które prowadzą zarobkowy transport międzynarodowy.

Ostateczne terminy i surowe konsekwencje

Terminy te są ostateczne, a ich nieprzestrzeganie może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz prawnymi dla przewoźników. W związku z tym firmy transportowe powinny jak najszybciej podjąć działania w celu dostosowania swoich pojazdów do nowych regulacji. Brak wymaganych tachografów może nie tylko narazić przedsiębiorstwa na wysokie kary, ale również doprowadzić do problemów z realizacją przewozów na terenie Unii Europejskiej.

Wprowadzenie inteligentnych tachografów drugiej generacji ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ułatwienie kontroli czasu pracy kierowców. Przewoźnicy, którzy do tej pory nie wymienili swoich urządzeń, powinni niezwłocznie podjąć działania, aby uniknąć dotkliwych sankcji i problemów operacyjnych.

Zostaw Komentarz

Szybki kontakt!
+
Wyślij!