Nie skrob – bo sobie przeskrobiesz. Analiza zachowań odn. ustawy PORD i taryfikatora mandatów

Artykuły o skrobaniu szyb, odśnieżaniu, nagrzewaniu pojazdu i konsekwencjach tych czynności zalewają nas rok w rok w sezonie zimowym. Straszą w nich autorzy wykrzyknikami i surowością naszych władz za nieprzestrzeganie prawa. Mało kto przytacza w nich prawidłowe akty prawne i dostosowane do ustawy Prawo o ruchu drogowym taryfikatory mandatów.

Prawda jest taka, że możemy uniknąć pewnych niepotrzebnych zachowań poprzez odpowiednie przygotowanie się do warunków panujących średnio od listopada do marca. Przede wszystkim wszystkie czynności związane z przygotowaniem do jazdy przeprowadzamy na wyłączonym silniku – samochód i tak nagrzeje się dopiero po przejechaniu określonej ilości kilometrów. Wyjątkiem od reguły jest posiadanie systemu ogrzewania postojowego potocznie zwanym Webasto (od nazwy najpopularniejszej firmy je produkującej). W zależności od wersji ogrzewanie włączamy zdalnym pilotem lub manualnie o określonej godzinie lub przed jazdą. Pracuje on niezależnie od uruchomienia silnika pojazdu.

Jeżeli nasz pojazd nie jest wyposażony w ogrzewanie przedniej szyby, zawczasu zaopatrujemy się w środek rozmrażający (odmrażacz) dostępny na każdej stacji benzynowej i markecie, który działa ekspresowo np. https://moto.wp.pl/ktory-odmrazacz-jest-najlepszy-oto-nasz-test-6068477321081985a
Możemy również używać maty zapobiegającej zamrażaniu przedniej szyby pojazdu (antyszronowej, przeciwsłonecznej), której w lato używa się wewnątrz pojazdu przeciwdziałając nagrzewaniu wnętrza a w zimę kładzie na zewnątrz. Dobrą praktyką byłoby zaopatrzyć się również w spray do rozmrażania zamków drzwiowych, preparat do konserwacji uszczelek oraz co najważniejsze zadbać o sprawny akumulator.

Jeżeli spełnimy wszystkie zalecenia powyżej, nie musimy przechodzić do dalszej części lektury, czyli co nam grozi za konkretne nieprzestrzeganie przepisów z PORD.

W uzasadnionych przypadkach policjant może nałożyć mandat karny (oraz w każdym przypadku 0 punktów karnych) powołując się na:
——————————————————————–
Art. 60. 1.
Zabrania się:

1) używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej
się w pojeździe lub poza nim;
MANDAT: Używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim: 200 zł (art.60 ust.1 pkt 1)
PUNKTY KARNE: Używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim. (0 pkt)

——————————————————————–
art. 60. ust. 2
Zabrania się kierującemu:

1) oddalania się od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu;
MANDAT: Oddalenie się kierującego od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu: 50 zł (art.60 ust.2 pkt 1)
PUNKTY KARNE: Oddalenie się kierującego od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu. (0 pkt)

2) używania pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem;
MANDAT: Używanie pojazdu na obszarze zabudowanym w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem: do 300 zł (art.60 ust.2 pkt 2)
PUNKTY KARNE: Używanie pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem. (0 pkt)

3) pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na drodze;
MANDAT: Pozostawienie pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym: 100 zł (art.60 ust.2 pkt 3)
PUNKTY KARNE: Pozostawienie pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym. (0 pkt)

——————————————————————–

W przytaczanym przez niektórych artykule:

Art. 45. 1.
Zabrania się:
3) otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania otwartych drzwi lub wysiadania bez upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;

Nie znalazłem odzwierciedlenia w MANDACIE KARNYM.

Znacie inne artykuły PORD i mandaty z taryfikatora, które mieszczą się w omawianym temacie? Proszę o komentarze.

Zostaw Komentarz

Szybki kontakt!
+
Wyślij!