Na podstawie nowego projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które opublikowało rządowe centrum legislacji, począwszy od 1 stycznia 2020 roku zaczyna się pięcioletni okres (przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2025 roku) obowiązkowej wymiany pojazdów służących do szkolenia i egzaminowania na kategorie ciężarowe. Motywuje się to dostosowaniem przepisów do aktualnych warunków technologicznych w UE. Przyszli kierowcy powinni uczyć się jeździć i zdawać egzamin państwowy na takich pojazdach (ciągnikach siodłowych) na jakich najprawdopodobniej będą pracowali. Dotyczy to również automatycznej skrzyni biegów, która będzie dozwolona podczas szkolenia i egzaminowania. Zmiany dotyczą także szkolenia oraz egzaminowania jednośladami, autobusami i ciągnikami rolniczymi.
W uzasadnieniu projektu możemy przeczytać: „W przypadku Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego z uwagi na długi okres przejściowy gwarantujący naturalną wymianę pojazdów (ciągnik siodłowy z naczepą) zmiana NIE będzie skutkowała dodatkowymi kosztami w przedmiotowym zakresie.” – dla lepszego brzmienia celowo zostały pominięte WORDY I OSK które są większością na rynku posiadającą pojazdy ciężarowe z przyczepami.
W artykule do pobrania:
Proponowane zmiany wg rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia:
w § 43 w ust. 4:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) motorower dwukołowy lub czterokołowiec lekki (warunki dla kategorii pojazdu L6e) w zakresie prawa jazdy kategorii AM powinien być zaopatrzony w silnik spalinowy lub elektryczny;,
pkt 3 otrzymuje brzmienie: 3. motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A2 powinien być wyposażony w: a) silnik spalinowy o mocy wynoszącej co najmniej 20 kW i nieprzekraczającej 35 kW, pojemności skokowej co najmniej 395 cm3 i posiadający stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg; w przypadku pojazdów stosowanych do nauki jazdy dopuszcza się silnik spalinowy o mocy wynoszącej co najmniej 11 kW i nieprzekraczającej 35kW, pojemności skokowej zawierającej się pomiędzy 126 cm3, a 595cm3 i posiadający stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg, albo
b) silnik elektryczny o mocy wynoszącej co najmniej 20 kW i nieprzekraczającej 35 kW i posiadający stosunek mocy do masy własnej co najmniej 0,15 kW/kg; w przypadku pojazdów stosowanych do nauki jazdy dopuszcza się silnik elektryczny o mocy wynoszącej co najmniej 11 kW i nieprzekraczającej 35 kW i posiadający stosunek mocy do masy własnej co najmniej 0,15 kW/kg;,
pkt 5:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
5) samochód ciężarowy w zakresie prawa jazdy kategorii C powinien:,
– lit. e otrzymuje brzmienie:
e) być wyposażony w układ przeniesienia napędu wyposażony w ręczną albo automatyczną skrzynię biegów umożliwiającą ręczny wybór biegów przez kierowcę,
w pkt 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„6) samochód ciężarowy w zakresie prawa jazdy kategorii C1 powinien:,
w pkt 7 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
7) autobus w zakresie prawa jazdy kategorii D powinien:,
w pkt 8 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
8) autobus w zakresie prawa jazdy kategorii D1 powinien:,
w pkt 9 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
9) zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii B+E powinien mieć dopuszczalną masę całkowitą powyżej 3,5 t i składać się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla oraz przyczepy, której:,
uchyla się pkt 10,
pkt 11 otrzymuje brzmienie:
11) zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii C+E powinien składać się z ciągnika siodłowego z naczepą, przy czym zespół pojazdów powinien:
a) mieć długość co najmniej 16 m,
b) być wyposażony w układ przeniesienia napędu wyposażony w
ręczną albo automatyczną skrzynię biegów umożliwiającą
ręczny wybór biegów przez kierowcę,
c) mieć dopuszczalną masę całkowitą co najmniej 20 t,
d) mieć szerokość co najmniej 2,40 m,
e) osiągać prędkość co najmniej 80 km/h,
f) mieć rzeczywistą masę całkowitą co najmniej 15 t;
w pkt 12 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
12) zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E powinien składać się
z samochodu ciężarowego, o którym mowa w pkt 6, oraz przyczepy, której:,
w pkt 14 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
14) zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii D+E powinien składać się z autobusu, o którym mowa w pkt 7, oraz przyczepy, której:,
w pkt 16 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
16) zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii D1+E powinien składać się
z autobusu, o którym mowa w pkt 8, oraz przyczepy, której:,
pkt 18 otrzymuje brzmienie:
18) zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii T powinien składać się z ciągnika rolniczego i przyczepy wieloosiowej innej niż lekka oraz powinien mieć długość co najmniej 7,5 m
Uzasadnienie:
Zmiana brzmienia § 43 ust. 4 pkt 11 związana jest z problemami z zakupem i eksploatacją pojazdów do nauki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii C i C+E wyposażonych jedynie w manualną (ręczną) skrzynię biegów. Obecnie produkowane pojazdy ciężarowe w znakomitej większości są pojazdami wyposażonymi w półautomatyczne lub w pełni zautomatyzowane skrzynie biegów. Wszystkie te konstrukcje posiadają możliwość wyboru biegów przez kierowcę, ale bez konieczności wciskania sprzęgła. Dlatego też zakup nowych pojazdów do szkolenia czy egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C i C+E wyposażonych w ręczną skrzynię biegów jest, z punktu widzenia technicznego oraz z punktu widzenia przydatności w późniejszym kierowaniu pojazdem niezasadny i ekonomicznie nieuzasadniony. Postęp techniki w tym zakresie jednoznacznie zmierza do wyeliminowania z rynku pojazdów ciężarowych i autobusów pojazdów wyposażanych w ręczne skrzynie biegów. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że większość pojazdów wykorzystywanych w procesie szkolenia i egzaminowania dla prawa jazdy kategorii C+E to zespoły pojazdów składające się z samochodów ciężarowych z przyczepami. Rzadko wykorzystuje się ciągniki siodłowe z naczepą. Jest to sytuacja odwrotna niż na rynku transportowym, do którego po szkoleniu i egzaminie trafiają kierowcy. W transporcie drogowym głównym środkiem transportu są ciągniki siodłowe z naczepą. Obecne ograniczenie powoduje najczęściej, że firma transportowa przyjmując do pracy nowego kierowcę tuż po szkoleniu i egzaminie na prawo jazdy kategorii C+E musi od nowa szkolić tego pracownika z umiejętności kierowania i obsługi ciągnika siodłowego i naczepy. Mając to na względzie, oraz biorąc pod uwagę postulaty organizacji społecznych zrzeszających zarówno transportowców jak i podmioty szkolące zaproponowano, aby w okresie 5 lat dokonać systemowej zmiany tej zależności poprzez wprowadzenie obowiązku prowadzenia szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C+E przy użyciu ciągników siodłowych z naczepą. Uznano, że jest to wystarczający czas dla umożliwienia podmiotom naturalnej wymiany posiadanych pojazdów na pojazdy spełniające nowe wymagania. Z punktu widzenia przedsiębiorców transportowych zmiana powinna przyczynić się do uzyskania lepiej przygotowanych do wykonywania pracy kierowców zawodowych, a więc do ograniczenia liczby i czasu szkoleń wewnętrznych niezbędnych do rozpoczęcia pracy przez nowozatrudnionych kierowców na nowoczesnych samochodach ciężarowych. Dlatego § 1 pkt 11 lit. i uchyla § 43 ust. 4 pkt 10 rozporządzenia. Przepis wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Ponadto zmiana długości zespół pojazdów z 14 na 16 m ma na celu zagwarantowanie, aby zespół pojazdów odpowiadał wymiarom zespołów pojazdów standardowo wykorzystywanych w przewozach drogowych. W § 43 ust. 4 pkt 5 lit. e rozporządzenia zmienianego ujednolicenie z brzemieniem pkt 11 lit. b.