Atak hakerów na infrastrukturę informatyczną miasta Olsztyna spowodował poważne konsekwencje, o czym poinformował Urząd Miasta. W rezultacie doszło do masowych utrudnień w ruchu drogowym, powstawały gigantyczne korki, a mieszkańcy napotykali problemy z zakupem biletów w autobusach, tramwajach i na przystankach, ponieważ biletomaty przestały działać. Ponadto, dostęp do systemu informacji pasażerskiej był znacznie ograniczony.
W noc z 24 na 25 czerwca 2023 roku, sieci informatyczne Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT) w Olsztynie padły ofiarą zaawansowanego ataku. Te systemy odgrywają kluczową rolę w obsłudze pasażerów i realizacji płatności za przejazdy komunikacją miejską. W wyniku ataku, biletomaty mobilne znajdujące się w autobusach i tramwajach, oraz stacjonarne biletomaty na przystankach przestały działać, uniemożliwiając zakup biletów elektronicznych. Dodatkowo, system dynamicznej informacji pasażerskiej również uległ awarii.
Na szczęście istniały nadal alternatywne rozwiązania dla pasażerów, takie jak aplikacje MoBilety czy SkyCash, które umożliwiały zakup biletów mobilnych. Niemniej jednak, dla tych pasażerów, którzy korzystali z miesięcznych biletów sieciowych, zaapelowano o wstrzymanie się z zakupem nowych biletów do czwartku, 29 czerwca. W tym czasie, biletomatyczne systemy miały zostać przywrócone do działania.
Dalsza część artykułu pod grafiką
Atak miał również wpływ na system zarządzający sterowaniem ruchu w całym Olsztynie. Awaria Intelligent Transportation System (ITS) spowodowała wystąpienie poważnych korków drogowych, a czas przejazdu w niektórych obszarach znacznie się wydłużył, nawet dziesięciokrotnie.
Urząd miasta poinformował, że od rannych godzin 25 czerwca trwają intensywne działania mające na celu zdiagnozowanie sytuacji, która wykazuje cechy ataku hakerskiego na sieci informatyczne Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT). Służby miejskiej jednostki (ZDZiT) oraz Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO) nieprzerwanie pracują nad diagnozowaniem stanu rozbudowanej sieci informatycznej ZDZiT i przywracaniem funkcjonalności systemów. W związku z tym, podjęto niezbędne procedury, zgłaszając incydent CERT NASK oraz informując również policję o zaistniałym zdarzeniu.